De Introweek - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Paul Spierings - WaarBenJij.nu De Introweek - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Paul Spierings - WaarBenJij.nu

De Introweek

Door: paulinbelfast

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Februari 2011 | Ierland, Dublin

De introweek.

We hebben net de introductie week achter de rug en het was een iets andere week als ik verwacht had maar alsnog erg gezellig. In plaats van een introductie zoals ik die gewend ben van de HAN bestond de introductie week hier vooral uit informatieve bijeenkomsten. We kregen tijdens deze bijeenkomsten wat informatie over de campus en het komende semester, maar vooral over het onderwijssysteem in Ierland. Dit was erg interessant maar de mevrouw die het ons vertelde was van origine Frans en sprak Iers met een erg sterk accent. Combineer dit met een bijeenkomst van ongeveer 2 uur waarin zij alleen maar aan het woord is en je hebt de uitkomst van hoe die uren waren. Ze bleef maar praten en met zo’n sterk accent is het nog moeilijk te volgen ook. Het begon best interessant met een stukje geschiedenis maar daarna werd het een beetje langdradig. Daar komt bij dat ze ook nog eens 6 diapagina’s nodig had om iets uit te leggen wat ik zelf (en de rest ook denk ik) in 2 had kunnen doen. Het klinkt natuurlijk alsof het vreselijk saai was en…….. als ik eerlijk ben was het dat ook wel een beetje maar het was wel erg interessant en komisch om te horen dat ze pas sinds vorig jaar veranderingen doorgevoerd hebben wat wij in Nederland al 10 jaar doen. Het is hier echt een beetje een stap terug in de tijd. Bijvoorbeeld dat het ook belangrijk is dat je leerlingen niet alleen maar de kennis geeft maar ook aan vaardigheden werkt waarmee de leerlingen autonome leerlingen worden die kennis op verschillende manieren kunnen toepassen. Zo zijn er nog duizend en één voorbeelden en teveel om hier neer te zetten en waarschijnlijk ook niet erg interessant voor jullie :p

Zoals de meeste van jullie al wel weten moet ik hier ook een stage gaan lopen van 6 weken. Hier hebben wij ook wat uitleg over gekregen. Zo moeten ik en Etienne in pak naar de stageschool, met stropdas en al. Verder moeten we perse aangesproken worden met meneer en wij moeten de leerlingen aanspreken met de voornaam. Vreemd genoeg moeten we op deze stage meer doen dan in Nederland. Vreemd maar waar. We moeten bijvoorbeeld ook crosscurricular activities doen. Dit betekent dat we vakken met elkaar moeten combineren. Bijvoorbeeld Engels en Wiskunde. Dit lijkt me aan de ene kant wel leuk maar we zitten vast aan het schema van de school en als er Wiskunde, Economie of Scheikunde op het programma staat dan wordt het nog knap lastig. Het is echt een heel vaag onderwijssysteem!
Zo hebben wij in Nederland 7 competenties hier hebben ze er 26! Ze pakken het hier graag erg uitgebreid aan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aantal verschillende scholen. Want naast de gemixte scholen en de Katholieke scholen hebben ze hier ook nog eens 100 duizend verschillende stromingen in Protestantse scholen. Sommige alleen voor jongens of Meisjes en sommige echt alleen voor mensen van dat geloof. Mensen durven hun kinderen er ook niet heen te sturen omdat ze bang zijn dat hun kind iets aangedaan wordt.
Het is hier ook echt minder veilig dan ons van te voren verteld is. Er is laatst WEER een bomaanslag geweest in het plaatsje Derry wat vlak naast Belfast ligt. Verder ben ik laatst naar 2 medestudenten geweest in Belfast West bij Fallsroad en ik moet zeggen dat ik toch erg blij ben dat ik op Stranmillis zit. De wijk waar in zij wonen ziet er gewoon niet erg gezellig uit. Ik kreeg er een beetje een getto gevoel bij. Onze mede studenten ( Daan en Suus voor het gemak) vertelde ons ook dat we in geen enkel geval moesten vertellen op welke Universiteit wij zaten omdat je dan waarschijnlijk een knal voor je bakkus krijgt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat sommige taxi’s je niet eens naar bepaalde delen van Belfast willen rijden. Zo weigerde een taxichauffeur Daan en Suus naar ons gedeelte van Belfast te brengen. Ze moesten maar een andere taxi zoeken. Gestoord toch!

Ik ben wel sinds eergisteren verliefd geworden op Belfast. Ze verkopen hier mijn favoriete whiskey, Balvenie. Voor een fles Balvenie betaal je in Nederland ongeveer 100 euro als je mazzel hebt. Hier kost exact dezelfde fles 25 pond!!! Echt fantastisch!! Sowieso is er een groot verschil in prijzen in vergelijking met Nederland. Voor de ene producten betaal je in Nederland de hoofdprijs en hier nog niet eens de helft maar het kan net zo goed andersom. Zo zijn komkommers bijvoorbeeld belachelijk duur. Groentes en fruit zijn hier sowieso duurder dan in Nederland. Een ander voordeel is wel dat ze het bier hier ten minste in redelijke glazen schenken maar die vroege sluitingstijden zijn wel effe wennen als je pas om 10 uur begint met drinken. Maar dat is een kwestie van goed doordrinken. Verder zijn wij (Irene, Etienne en ik) pas naar de Beehive geweest wat een karaoke bar is. Hier hebben Etienne en ik een prachtige versie gezongen van Brian Addams’ “Summer of sixty-nine”. Wij doen dit natuurlijk voor de lol maar de rest neemt karaoke wel erg serieus. De jongens vooral. Die staan hier ontzettend hun best te doen al seen stelletje BackStreet Boys, wat natuurlijk hilarisch is om te aanschouwen.

Vandaag hebben we ons eerste college gehad en we hebben kennisgemaakt met onze docent en een collega/gastspreker John Kelly die een expert is op het gebied van learningstyles. En volgens mij hebben wat stof van hem behandeld op de HAN maar ik weet het niet zeker. We hebben dus een uitgebreid gesprek gehad met deze meneer over multiple intelligences, learning styles, etc. Onze docent mengde zich op een gegeven moment in het gesprek en vertelde ons dat als wij een presentatie wilden/konden geven over het onderwijs in Nederland betreffende verschillende learning styles dat we het eindverslag voor dit vak niet hoeven te maken. Dit vonden we allemaal een erg goed idee.

Ik heb het hier gewoon nog steeds erg naar mijn zin!

To be continued!!!!

  • 03 Februari 2011 - 09:13

    Dirk:

    Heey Paulus, zo te lezen bevalt het daar goed! Gelukkig ook dat de introducties hier toffer zijn :P
    Wel vervelend verhaal van die bomaanslag, had het verslag van Daantje ook gelezen, en dat niet over straat kunnen 's nachts is ook vreemd. Waar ligt dat aan?

    Rare jongens, die Ieren... :P

    Veel plezier nog,

    Groeten uit Hollandia

  • 06 Februari 2011 - 21:50

    Rob:

    Hi Paul, leuk om weer en heel verhaal van je te lezen. Ik snap dat het heel taai is om zoveel informatie tot je te moeten nemen. Met dan ook nog een Frans accent....... Gelukkig toch ook wel leerzame informatie.

    Wij hebben hier natuurlijk heerlijk zitten lachen om het verhaal dat jullie in pak met stropdas voor de klas moeten. Ik ga Irene vragen om dat goed voor het nageslacht vast te leggen. (zij is sowieso wat sterker in het fotograferen :) ). Alle gekheid op een stokje, kun je dat probleem oplossen?? Als het nodig is dan kunnen we proberen je wat te helpen vanuit NL.

    Wil jij het thuisfront het plezier doen om niet te veel in de buurt van Derry te komen. Wij slapen dan wat beter!!!!

    Ik kende het merk Balvenie niet eens, ben duidelijk geen whiskey-drinker!! Als dat hier zo duur is dan moet je er in Ierland maar lekker van genieten.

    Ik las op de blog van Irene dat jullie naar Hongarije gaan. Wat heerlijk voor jullie!!! Het lijkt me, ook al hebben jullie het zo naar je zin, ook fijn om er even uit te zijn en dan natuurlijk helemaal om de nieuwe neef van Irene te gaan. Maak veel plezier!

    Ben benieuwd naar je volgende Belevenissen,

    Groetjes Rob

  • 15 Februari 2011 - 11:46

    Jan Linders:

    Hi Paul,

    Short beds, "black" ties at (secondary) school, teaching economics, incomprehensible taxi drivers, Balvenie whiskey. 26 (!) competences, learning styles presentations and of course Roman Catholics and Protestants! Quite an interesting mix I'd say! Have you read Lies of Silence by Brian Moore? Good story, set in Belfast (30 years ago), helps you understand "the Troubles" better I think. Obviously there are lots of books/novels about Northern Ireland and the Troubles! Enjoy Belfast and take care,

    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Belfast reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2011

Wat heb ik de afgelopen maand gedaan!!!!

20 Maart 2011

Weekendje Nederland

21 Februari 2011

Hongarije & Farmanagh

02 Februari 2011

De Introweek

24 Januari 2011

De eerste week
Paul

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 11429

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 09 Juni 2011

Belfast reis

Landen bezocht: